MCA12

Waar is het nieuws op congressen?

Ik zal wel verwend zijn met alle congressen die ik bezoek, maar ik hoor er zo weinig nieuws meer. Of: daaruit blijkt dat ik al zoveel weet, en eigenlijk niet de doelgroep ben, dat kan natuurlijk ook ;-) . Maar op een vakbeurs mag je toch verwachten dat sprekers extra hun best doen om vakgenoten te overtuigen dat zij net dat beetje beter zijn, waardoor zij wél op het podium staan…?

 

Afijn, organisaties willen best cases presenteren of sprekers aanbieden in ruil voor wat PR en zichtbaarheid voor hun bedrijf, maar écht kennis delen lijken ze niet te willen of kunnen doen. Angst? Gebrek aan visie? Gebrek aan goede cases of opdrachten…? Afspraken en dichtgetimmerde contracten met hun klanten? Ik weet het niet, maar feit is dat ik met diverse mensen op de tweede Mobile Convention Amsterdam in de Beurs van Berlage hierover heb gesproken en ze verzuchtten allemaal hetzelfde: heb jij al wat nieuws gehoord? En waarom krijgen we  aan het begin van elke presentatie weer diezelfde ‘obvious’ statistieken, snappen de sprekers niet dat ze hier voor vakgenoten staan te presenteren?

 

Maar een goede plek om te zien -en gezien te worden- in het mobiele speelveld was het zeker. Op Frankwatching staat ook onderstaand verslag van mijn bezoek aan dit congres over ‘mobiel’.

 

Verslag van Mobile Convention Amsterdam 2012

Het nieuws? Google lanceerde met Get Mo een simpele Nederlandse tool om je website mobiel (toegankelijk) te maken; en de smartphone wordt steeds meer je mobile-me/ het centrum van je bestaan/ de spil in je dagelijks leven. Verder veel (al bekende) stats). Vertel ons eens wat nieuws…?

Opsommingen

Tom Eslinger van Saatchi & Saatchi opende de dag met een opsomming van allerlei toepassingen van ‘mobiel’ zonder de handen te gebruiken. Van echt speelgoed dat je in combinatie met een iPad app kunt gebruiken, via badpakmodel-georiënteerde-racetracks, Nokia’s en skateboards met sensors, (alweer ‘oude’) gezichtsherkenningsapps, een heuse Jedi-training naar mentaal bestuurbare gebouwen. Zijn (onbeantwoorde) vraag: waar gaat het heen met ons hands-free-touch-screen gebruik?

 

Hadden we gehoopt van Jay Altschuler van Unilever te horen welke visie een dergelijke grote, beeldbepalende organisatie op ‘mobiel’ heeft, dan kwamen we enigszins bedrogen uit. Hij trapt, net als de meeste andere sprekers van deze dag, af met heel veel facts over mobiel, zoals:

  • we spenderen dagelijks gemiddeld 94 minuten aan/in apps
  • er zijn meer transistors (die in elektrische apparaten zitten) op de wereld dan rijstkorrels
  • en in de US zijn er meer mobieltjes verkocht dan tandenborstels

 

Daarna volgen een aantal voorbeelden van Unilever campagnes waarin de mobiel een grote rol speelt of heeft gespeeld. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze leuke Cornetto campagne in Turkije en de (MVO-)rol die OMO speelt in de ontwikkeling van Afrika. Unilever vindt dat kinderen vies moeten kunnen worden tijdens het spelen, maar kinderen in Afrika kunnen dat vaak niet eens. D.m.v. een 5-tier reward programma geeft Unilever, m.b.v. o.a. mobiel, Omo-kopers de gelegenheid  schoolspullen te verdienen voor kids in Afrika.

De boodschap van Jay: ‘Mobile changed the conversations between brands and customers.’

 

De rol van mobiel in ons leven

Jerry Lieveld van Mobtzu komt niet met lijstjes, maar met cirkels (en OK, een paar stats dan). Volgens Jerry wordt (of is) mobiel namelijk het ‘centerpiece of all marketingcommunication’. Daarom staat in het middenvan de cirkels uiteraard het merk. Gebruikers willen verhalen, inspiratie en nuttige toepassingen van merken. En omdat mobiel een steeds grote aandeel in het leven van mensen heeft, en daarmee in de marketingcommunicatie van je merk, is het noodzaak goed na te denken over mobiel en het niet alleen ‘als kanaal’ in te zetten.

 

Het model van de drie cirkels ziet er daarom volgens Jerry als volgt uit:

  1. platforms (het uitgangspunt ‘platform’ is volgens hem vooral techniekgebaseerd): native, hybrid of touchweb
  2. user experience & design: het moet consistent, trustworthy en playfull zijn
  3. service & utility: instant, relevance, context

Hij illustreert dit met een eigen voorbeeld waarin hij aangeeft welke apps hij op zijn mobiel hoe vaak en waarvoor gebruikt, en welke rol het merk daarin speelt.
‘Mobiel’ als het ecosysteem van jezelf; sommige gebruik je dagelijks, andere wekelijks. Het zijn er in ieder geval veel. Vraag je als merk aan mensen om een nieuwe app of toepassing te installeren en gebruiken, dan moet je ervoor zorgen dat het ook daadwerkelijk bijdraagt aan de wensen of vragen van gebruikers (zie de cirkels). Het mobiele leven en de tijd die we daaraan besteden zit al behoorlijk vol, dus ‘it better be good’.

 

De overweging of de app ook social is, speelt bij dit beslissingsproces een belangrijke rol. Ook het spelelement blijkt vaak van belang. Ik kan dat alleen maar onderschrijven.
De tips die Jerry meegeeft:

  • It is not about payments, it is about (user) experience and design
  • Create relevant services that brings your brand into everyday life
  • Be playful
  • Design mobile first!


 

En mobiel op ons werk

We zouden het bijna vergeten, maar behalve dat we mobiel zijn als consumenten of als merken, hebben we ook in organisaties met de opkomst van mobiel te maken. Ik heb een tweetal sessies over business toepassingen gevolgd.

 

Enerzijds liggen de uitdagingen op het gebied van kosten, veiligheid, data loss, compliance, privacy. Hot topics op veel IT-afdelingen, zeker in organisaties die aan ‘het Nieuwe Werken’ doen of medewerkers smartphones en tablets in bruikleen geven. Maar is dat terecht? Uit onderzoek blijkt dat er ongeveer net zoveel security-breaches zijn met persoonlijke devices als via het bedrijfsnetwerk. Er is dus geen reden om persoonlijke devices of andere platformen niet te ondersteunen.

 

Cesare Garlati van Trend Micro adviseert ons een aanpak op het fenomeen ‘Bring your own device’. De meeste medewerkers gebruiken hun persoonlijke mobiele apparaat namelijk toch al voor werkdoeleinden, dus hoe kun je daar als organisatie nu op een goede manier mee omgaan? Niet door het te verbieden, dat is duidelijk.

  1. Strategie: maak een plan. Niet alleen vanuit IT(-perspectief) maar i.s.m. marketing, HR etc. Betrek actief early adopters, en vraag hen wat zij willen en nodig hebben. Ontwikkel een ‘set of consumerized policies’.
  2. Stop met nee zeggen; zeg ja. maar niet tegen alles en iedereen. Definieer welke technologieën ondersteund worden, getolereerd of verboden. mak een profiel van eindgebruikers op basis van rol, afdeling/taak en locatie, en koppel de nodige technologieën aan die gebruikersprofielen.
  3. Deploy een enterprisegrade infrastructuur, security en compliance, mobile device management en kostenbeheersing.

 

Anderzijds kun je wat je als merk of bedrijf doet voor consumenten natuurlijk ook voor werknemers inzetten. Want wetend dat de helft van werkend Nederland niet achter een desktop zijn werk doet, maakt dat mobiel een belangrijke(r) plaats inneemt in het vergemakkelijken of efficiënter maken van je werk.

 

 

Jelle Prins van moop.me wist hier wel raad mee. Begonnen met de taxi-app in San Francisco en diverse business-apps die (nu) vooral gericht zijn op het digitaliseren van processen en formulieren, denkt hij al verder. Want door het gebruik van apps en dergelijke, wordt data efficienter opgeslagen en kun je daarmee verder intelligent samenvoegen en interpreteren.

Dat is wat hij met de OV-butler wil bereiken; door middel van het koppelen van je OV-chipkaart aan de app, de connectie met andere (OV-)databases kan niet alleen de consument zien of hij uitgecheckt is en evt. meteen een terugvordering op de chipkaart doen bij vergeten checkouts of vertragingen, maar de app verzamelt zo ook (anonieme) data waarmee ze alle reizigers betere adviezen kunnen geven en ze de OV-bedrijven kunnen aangeven waar mensen vaak vergeten uit te checken, waar vaak knooppunten/ vertragingen zijn etc.

Waar alle partijen weer hun voordeel mee kunnen doen, uiteraard.

schoonmaak app

Andere, prijswinnende apps zijn bijvoorbeeld die voor schoonmakers.

 

En verder?

Geen SEO maar ASOapp store optimization. Volgens Peter van der Graaf  ’eenvoudig’ te beïnvloeden vanwege de vooralsnog vrij simpele algoritmes in de verschillende platforms. Hoe?

  • Door de vaste lijstjes (nieuw, populair, gerelateerd, hoogste waardering etc.).
  • Meeliften op hypes en populaire apps door juiste terminologie en omschrijving loont: populariteit is de belangrijkste factor op alle stores.
  • De App naam telt flink mee: die moet leuk zijn maar vooral ook aangeven wat de app doet.
  • Harde promotie van je app werkt op dit moment ook nog steeds. Dus: installeer nu en maak kans op!

 

david fieldhouse op MCA12

 

 

Weer een kanaal: van David Fieldhouse van Mobile Future Group hoorden we dat mobiel ‘slechts’ een mediakanaal is met alle daarbij horende traditionele cijfers. Jerry Lieveld zal het niet met hem eens zijn geweest denk ik…

Van hem ook een paar interessante weetjes:

  • Mobile kannibaliseert  niet de desktop als het gaat om conversie. Dat is volgens hem niet bewezen.
  • Sms en QR codes zijn uitstekende manieren om conversie via mobiel te verhogen. de conversie ligt hier hoger dan bij de desktop! QR wordt weliswaar niet veel gebruikt, maar het conversiepercentage ligt daar veel hoger.
  • Ontwikkel voor alle platforms, niet alleen voor 1, daarmee bied je je diensten echt aan iedereen aan en kunnen ze zich niet laten weerhouden door de device die ze toevallig (op dat moment) gebruiken.
  • Develop, advertize, optimise. Vergeet geen enkele stap hiervan!

 

Scoop van GoogleIan Carrington van Google kwam -naast de ‘scoop’ van de lancering van hun Nederlandse tool voor het optimaliseren van websites/info voor mobiel gebruik- met nog meer stats.

  • Smartphone sales will be 3 times the PC sales (in 3 years time)
  • Tablets will overtake PC sales
  • 28% of the time spent online is through mobile (het hangt er maar vanaf welk onderzoek je hoe interpreteert)
  • 12% of NL internet users own a tablet
  • 52% of NL smartphone users do dual screening
  • 40% of searches on mobile have a local intent

Hij had ons mee toen hij zei: ”Companies that do not have a mobile strategy, do not have a future strategy”. De meest getweette uitspraak van de middag, denk ik.

 

 

Maar… wat is dat toch met sprekers die denken hun toehoorders te moeten overtuigen met (meestal verouderde) statistieken? Het was een veel geziene tweet op de #MoCoAm stream.

Op naar de borrel. Netwerken.

 

Hoort bij: apps, congres, mobiel - Tags: ,

1.463 views  |  2 reacties