zakmes

Mijn trends voor 2012

Zo aan het einde van het jaar en de eerste weken van het nieuwe jaar vliegen de lijstjes, trends en voorspellingen je weer om de oren.

Ik heb gelezen, beoordeeld, gelachen, geschamperd, mijn schouders opgehaald… en mijn eigen Top 3 samengesteld. Zo ben ik dan ook wel weer…

#1: visuals belangrijker

Beeld wordt steeds belangrijker. Mensen worden steeds visueler ingesteld en een goed beeld zegt nog altijd meer dan 1000 woorden.

Op websites neemt beeld een steeds groter aandeel van de content in met video en foto’s. Maar ook delen we deze in allerlei vormen op sociale netwerken, en hangen we er tags, personen, locaties etc. aan. We zijn geïnteresseerder in beeld. We integreren beeld in allerlei media. We embedden en koppelen op allerlei sociale media en vinden nieuwe sociale media die gebaseerd zijn op het delen of maken van beelden.

Nieuwe sociale media zoals Pinterest spelen hier op in, en gaan 2012 veroveren.

Het succes van Instagram (de onnavolgbare iPhone app die van iedereen een kunstfotograaf maakt, binnenkort ook op Android, zo laat ik me graag vertellen) laat zien hoe aantrekkelijk beeld is voor mensen om te delen. En wat zij graag willen doen om het hun ‘eigen’ beeld te maken, om hun eigen stempel erop te drukken, om er zichzelf mee te onderscheiden. Onder andere op diezelfde sociale media.

 

#2: smarter social tools

Social media tools die in 2012 succesvol zijn of nieuw op de markt komen, zullen slimmer en laagdrempeliger zijn, zodat ze voor iedereen te gebruiken en toegankelijk zijn.

Kijk naar Buffer app (waarmee je content verspreid over de dag kan delen op tijden die Buffer voor je uitrekent als ideaal), Crowdbooster (een social media dashboard die je helpt bepalen met welke mensen je moet interacteren, wanneer en waarop) etc.

Je hoeft geen bakken met geld meer te hebben om social media goed te monitoren, te gebruiken of slim in te zetten, hoewel die dure webcare en social media monitoring/management tools door grote bedrijven nog steeds veel gebruikt zullen worden (denk aan Coosto, MI Connect, Buzzcapture, Radian6 etc. etc.).

Maar er komen tools aan (en voor een deel zijn die er ook al) die je helpen om sociale media ‘echt’ te gebruiken, die voor kleine organisaties én personen goed bruikbaar zijn. Niet alleen voor conversie, maar vooral ook voor slimme interactie.

 

#3: focus en keuzes

Bedrijven en mensen maken weer keuzes. Ze moeten ook wel: er zijn te veel sociale platformen waarbij de inzet van facebook of twitter steeds meer ‘schieten met hagel’ wordt, zoals we dat uit de massamedia kennen. We gaan als mens en als organisatie niet meer domweg overal aanwezig zijn, maar we gaan aan gerichte mediaplanning doen en keuzes maken in:

1 – kanalen/platformen. Welke passen bij mij of bieden mij waar welke informatie in welke vorm. Als bedrijf: waar zitten mijn klanten vooral, wat doen ze op welke kanalen en welke kanalen passen bij mij als organisatie en de content die ik wil bieden en de interactie die ik zoek. Mobiel zal een steeds groter punt van aandacht worden, bedrijven kunnen er niet meer omheen als serieus alternatief waarvoor ontwikkeld moet worden.
2 – Content. Deze moet relevant of persoonlijk of verrassend zijn, of voldoen aan een specifieke zoekopdracht. Maar ook: welke content in welke vorm past bij mij of mijn organisatie, en mijn doel?
3 – de verpakking. Bedrijven gaan beter hun best doen om content goed te ‘verpakken’, de juiste vorm en toon te kiezen die zorgt voor de conversie of interactie die zij zoeken. Een zoektocht, die gepaard zal gaan met veel vallen en opstaan, maar wat er uiteindelijk toe leidt dat de juiste content op de juiste manier verpakt, een onuitwisbare bijdrage zal leveren aan het imago en uitstraling van het bedrijf, het product, de dienst of het merk.

 

Voor alle drie de trends geldt: vooral alles ook mobiel! Nu al schieten de percentages sterk omhoog van mobiel gebruik van websites en sociale media (en online bestede tijd); dat zal alleen maar meer worden dit jaar. De sterke opkomst van tablets speelt daar een niet geringe rol in.

 

Deze trends zijn in mijn afwezigheid (als het goed is) ook op de nieuwjaarsbijeenkomst van Netwerk023 gepresenteerd, als onderdeel van een trendwatch 2012 van allerlei disciplines in de creatieve sector (zoals Netwerk023 dat elk jaar doet).

 

Hoort bij: presentaties, social media - Tags: , , , , ,

2.498 views  |  1 reacties