Coosto social monitoring

Vrijwilliger: nu ook mét Coosto-ervaring

Naar aanleiding van een Social Media Club Amsterdam avond kroop een groep social media-meedenkers om tafel met een aantal medewerkers van het Rode Kruis, om te brainstormen hoe het Rode Kruis nog beter sociale media zou kunnen inzetten voor hun acties (zoals die voor Serious Request 2011). Ik was er daar 1 van, en man wat een energie gaf me dat. Ik stapte niet alleen de deur uit met het gevoel een lichtgevende stuiterbal te zijn (energie…!), maar praatte ook nog na in tram en trein met @Beelies.

 

Afgelopen week kwam de follow-up: het Rode Kruis had gekeken met welke ideeën zij verder konden binnen hun mogelijkheden (korte termijn, menskracht, organisatie, budget). Aangezien ik mezelf concreet had aangeboden om mee te helpen monitoren en te buzzen, werd ik gevraagd om mee te helpen de actie Leen je vrienden uit te monitoren en waar mogelijk webcare op te plegen met hun monitoring systeem Coosto. Nu is Coosto voor mij geen onbekende natuurlijk, maar ik was nog nooit in de gelegenheid geweest het systeem zelf te gebruiken. En nu kan ik dat – een win-win situatie dus!

 

Leen je vrienden uit Serious Request 2011 This one's for mama

 

Ik heb gewaagd om op twitter te zeggen dat ik me aan het verdiepen was in Coosto en of ik de handleiding zou lezen – niet doen, was de reactie. Als het niet zonder handleiding kan, is het systeem niet goed genoeg. Zit wat in. En, moet gezegd, veel dingen spreken redelijk voor zich. Even wat uittesten doet wonderen. Ik heb wel wat opgezocht over zoekopdrachten en het verschil tussen een monitor en een opgeslagen zoekopdracht bijvoorbeeld, maar het meeste kwam ik zonder handleiding ook wel uit. Test geslaagd dus, wat betreft Coosto zonder handleiding ;-) .

 

De grote, echte test is echter 15 december pas, als de actie Serious Request 2011 en de actie Leen je vrienden uit van start gaat.

Waarop zoeken we, en blijkt dat afdoende? Kunnen we de tweets bijhouden, snel genoeg reageren, en wie reageert waarop? Doen de vrijwilligers dat van hun eigen account of van een tijdelijk gezamenlijk account (om spam in de persoonlijke timeline op twitter te voorkomen)? Hoe bepalen we wie welk bericht op welke manier afhandelt, etc.?

Coosto is geen echt webcare systeem, dus dat vereist nog wel wat afspraken.

En laat dát nou net mijn specialiteit zijn…

 

 

PS: Jij draagt toch ook jouw steentje bij aan de Serious Request actie 2011? Hyve5, leen je facebook of twitterprofiel uit of je homepage, twitter erover, doneer, vraag een plaat aan, biedt mee op de veiling; kom in actie!

Hoort bij: nieuws, persoonlijk, social media - Tags: , ,

1.524 views  |  4 reacties