eredivisie voorspellen hyves

Minimaatschappij Hyves: sociaal contentnetwerk

Hyves is vorig jaar overgenomen door TMG en heeft een paar maanden geleden haar strategie als ‘sociaal contentnetwerk‘ aangekondigd. Op 1 december kreeg journalistiek en bloggend Nederland een update waar Hyves nu staat.

Ze heeft nu 160 medewerkers, hetzelfde als vóór de overname. Aangezien zij een ‘stand-alone’ onderdeel van TMG is, heeft Hyves veel vrijheid behouden om eigen keuzes te maken. Maar omdat TMG beursgenoteerd is, kan ceo Marc de Vries weinig commerciële informatie met ons delen. Zo leren we niet waar Hyves haar geld precies mee verdient (‘advertentie inkomsten en slimme geïntegreerde campagnes’) en hoe de zaken er nu financieel voorstaan.

 

Hyves en Google Chrome

 

 

Flink aandeel in kostbare internettijd

Marc vertelt nog altijd trots dat 7% van alle internettijd (=1,5 miljard minuten) in Nederland aan Hyves wordt besteed. En dat dat niet alleen door kinderen en bejaarden is, maar door mensen met een gemiddelde leeftijd van 29 jaar. En dat is best iets om trots op te zijn, omdat mensen weliswaar meer tijd aan internet besteden dan in de begindagen van Hyves, maar de beschikbare tijd wordt nu wel over heel veel meer platformen en netwerken verdeeld. Een verschil in gebruik zie je wel: werd de tijd vroeger vooral aan Hyves-profielen besteed, wordt nu steeds meer tijd aan games gespendeerd.

 

De afgelopen tijd vindt er bij Hyves een evolutie plaats naar een eigen onderscheidende positie die ‘het gedrag van de gebruikers volgt’. Meerdere sociale netwerken kunnen naast elkaar blijven bestaan (zoals ook het onderzoek van InSites over sociale netwerken aantoont) en ook het gebruik van sociale netwerken verandert. Betekenisvolle contacten worden belangrijker dan aantallen, en mensen willen zich verbonden voelen. Praten over wat er om ons heen speelt, biedt die sociale verbinding. Hyves blijft dus een vriendennetwerk, maar biedt een persoonlijke aanpak en lokale relevantie. Door partnerships aan te gaan, hoopt Hyves die relevante en kwalitatieve content te kunnen bieden.

 

Hyves NU homepage

Relevante en kwalitatieve content

Hyves heeft sinds september 2011 een aantal zaken geïntroduceerd die hun contentbelofte moet waarmaken. Een groot deel hiervan is dermate succesvol (voor zover je dit na twee maanden kan zeggen) dat dit in 2012 wordt uitgebreid.

 

  1. Nu & straks. Nieuws door Hyvers; hier vind je onderwerpen die door Hyvers het meest besproken worden. Na de 1e maand had deze rubriek 5 miljoen pageviews. Hyves ‘zoekt hierbij de verdieping op’ door middel van bijvoorbeeld polls bij dat nieuws. Bijvoorbeeld: wie zie jij het liefst aan het roer van Ajax staan? In 2012 gaat Hyves dit verder personaliseren.
  2. Hyves hitradio. Luister internetradio via een partnership met SkyRadio, waarbij de luisteraar invloed heeft op de playlist door middel van het geven van Respects. Na 1 maand heeft het 310.000 unieke luisteraars gehad en wordt er gemiddeld 25.000 uur radio per dag geluisterd dor 40.000 tot 50.000 luisteraars. De huidige nummer 1 in de Top 40 Gers Pardoel was al nummer 1 op Hyves Hitradio voordat hij in de top 40 kwam. Vandaag hoor ik voor de tweede keer in korte tijd het begrip ‘social radio’ voorbij komen…
  3. Hyves huiskamerconcert. Concerten van Nederlandse topartiesten in de kelder van Hyves, die bijgewoond mogen worden door Hyve-fans. Het meest recente concert, van Acda & De Munnik, is ook nog live gestreamd en mocht 20.000 volgers online verwelkomen. Dit al in 2012 vaker gaan gebeuren en bovendien staan er spannende partnerships zoals die met Symphonica in Rosso met Doe Maar op stapel.
  4. Hyves games. In samenwerking met Spil Games zijn er inmiddels 3,5 miljoen spelers geweest – 78% van de Hyvers speelt minstens 1 x per maand.
  5. Eredivisie voorspellen. Voorspel de uitslagen van de Eredivisie-wedstrijden en deel deze met je vrienden. Wedden mag niet vanwege de Nederlandse wetgeving hierop, maar dat weerhoudt 200.000 (vooral mannelijke) deelnemers per week met een gemiddelde leeftijd van 25 jaar er niet van om gezamenlijk 1,5 miljoen voorspellingen per week te produceren. Bovendien is dit een hele sociale gebeurtenis: 41% heeft meer dan 16 deelnemende vrienden. Volgend jaar gaat Hyves ook een app aanbieden waarmee je de voorspellingen kan doen, los van Hyves. Mede door deze toepassing zijn velen die al afscheid hadden genomen van Hyves, weer teruggekomen.
  6. Hyves gaat sowieso meer services aanbieden en diensten openstellen die je ook kunt gebruiken zonder Hyves-account en als gebruiker van andere platformen en netwerken. Dit alles om relevantie nog meer te claimen.
  7. Hyves sportzomer: met het EK en de Olympische Spelen gaan we de zomer van 2012 sportief in – Hyves heeft ook hier partnerships.

 

Dit alles om verdieping, relevantie en kwalitatieve content te bieden aan Nederland (want Hyves is en blijft oer-Hollands) en zo een onderscheidende plek als relevant en sociaal contentnetwerk in te nemen in het gehele sociale netwerken-speelveld. De maatschappij in het klein, eigenlijk.

Dit zou wel eens een heel verstandige keuze kunnen zijn. Want zoals ook uit het onderzoek van InSites Consulting bleek, lenen de waarden van het merk Hyves zich uitstekend voor een dergelijke plek in het medialandschap.

 



Hoort bij: nieuws, presentaties, social media, web2.0 - Tags: , , , ,

1.004 views  |  0 reactie