De Hyver

Het merk Hyves leeft

Hyves nodigde ons (bloggend Nederland) op 1 december uit om te komen horen wat de resultaten van een landelijk onderzoek van InSites Consulting naar sociale netwerken voor Hyves betekent, en welke invulling Hyves aan het door henzelf geïntroduceerde begrip ‘contentnetwerk’ heeft gegeven de afgelopen twee maanden. En wat de plannen voor 2012 zijn. Het moge duidelijk zijn: Hyves is niet dood, Hyves leeft!

Hakim Zemni, business director media bij Insites Consulting liet de aanwezigen zien hoe de plaats van Hyves eruitziet ten opzichte van andere sociale netwerken. Aan het -online gehouden- onderzoek deden 1000 Nederlanders mee , die duidelijk maakten dat Hyves 2 keer bekender is dan Linkedin of twitter, en ongeveer even bekend is als facebook. De aanwezigen in de zaal blijken tot de 2% van de bevolking te horen die accounts hebben op de 5 meest bekende sociale netwerken: Hyves, Facebook, Linkedin, twitter en Google+. 15% Van de ondervraagden heeft alleen facebook, 10% enkel Hyves.

 

Hyvers: lovers & loyals
Maar liefst 41% van de ruim 4 miljoen actieve Hyvers (= zij die minimaal 1 keer per maand inloggen) komt minimaal 1 en soms meerdere keren per dag langs, waarbij een gemiddeld bezoek 33 minuten duurt. Dit zijn de zogenaamde ‘lovers’ en ‘loyals’. Wie zijn zij? Waarom komen ze?

  1. 1 op de 2 Hyvers is afgelopen maand naar aanleiding van iets wat op Hyves verscheen een (offline) gesprek aangegaan of heeft over Hyves gepraat (46%)
  2. Hoge identificatie: ‘was ik maar hyves’. Hyves loyals en lovers ‘zijn’ het merk, ze vereenzelvigen zich ermee
  3. Hyves scoort hoog op crush test (cool, real, unique, self branded identification, happiness)
  4. Mensen houden van entertainment en connecten (65 en 63 procent), zoals uitnodigingen en foto’s van verjaardagen en feestjes, en komen daarom naar Hyves

 

Wie is die Hyver?
Hij (of vaker zij) kijkt RTL4 en SBS6, heeft een Samsung, leest de regionale krant en/of de gratis kranten Spits of Metro, woont vaker op het platteland dan in stad en hebben eerder een facebook-account dan LinkedIn. De Hyver is de ‘local caretaker’: waarden zoals menselijk, laagdrempelig, gezellig, kindvriendelijk, hollands en user friendly zijn belangrijk bij Hyves-gebruikers. De waarden die Hyvers opgeven als passend bij het merk Hyves, zijn levendig, open, gemakkelijk, relaxed. Ze raden Hyves aan anderen vooral aan vanwege de customizability en de kindvriendelijkheid.

 

social media landschap

Hyves vs andere sociale netwerken

Facebook en Hyves worden vaak naast elkaar gebruikt, gebruikers geven geen specifieke reden op om de een of de ander te kiezen. Elk netwerk wordt weer voor andere doelen gebruikt die in lijn liggen met wat de meesten van ons zullen verwachten: LinkedIn voor zakelijke contacten, twittter voor nieuws, hyves en facebook voor entertainment en contact, en omdat nieuwkomer Google+ nog niet veel associaties oproept, komt die verrassend genoeg in het hoekje  ‘geschikt voor daten’ terecht.

 

Twitteraars zijn geen twijfelaars, hebben een sterke mening en zijn het meest social media savy. Twitteraars zijn zogenaamde heralds, informers;
Hyves en facebook- fans zijn entertainers en Linkedin’ers zijn vooral professionals.

 

De jonge jongeren, de pubers tussen de 13-18 jaar, hebben een lichte voorkeur voor Hyves in plaats van voor facebook. De reden die zij opgeven, is dat Hyves het leven goedkoper maakt. Bijvorbeeld vanwege iets plats als gratis berichten sturen aan vrienden, waar een sms geld kost. Andere redenen zijn de peer pressure én het simpele feit dat ‘Hyven’ toegestaan is door papa en mama.

 



 

In de volgende blogpost meer over de strategie (nu en in 2012) van Hyves.

 

Hoort bij: marketing, social media, web2.0 - Tags: , , , , , ,

1.170 views  |  1 reacties