3fmseriousrequest

Crowdfunding door crowdsourcing, en social radio

Het is bij mij thuis inmiddels een ritueel geworden en we kijken er reikhalzend naar uit elk jaar, wanneer de dagen weer korter worden en kerst nadert. De periode van de 3fm Serious Requestactie met het Rode Kruis en Het Glazen Huis. Het ultieme kerstgevoel – voor velen, zo begrijp ik uit mijn omgeving. Elk jaar groter en tot nu toe ook elk jaar weer met een hogere eindstand. Ik was dan ook benieuwd naar het verhaal van Het Rode Kruis en en Hyves op de Social Media Club Amsterdam, over deze actie.

Jeroen Beelen over de actie Serious Request 2011

In de ‘huiskamer’ van Hyves aan het Frederiksplein in Amsterdam, waar een dag later voor Hyves-meisjes een intiem Acda & De Munnik concert wordt gehouden, opent Jeroen Beelen (manager online marketing bij het Rode Kruis, @beelies) de avond. We leren dat 3fm houder is van de actie Serious Request (#SR11, voor de liefhebbers!), het Rode Kruis ondersteunt ‘slechts’. Dat over een maand het Glazen Huis alweer op slot gaat. Dat het thema dit jaar ‘moeders in oorlogsgebieden’ is. Dat altijd het doel is om in korte tijd zoveel mogelijk geld in te zamelen voor een serieus doel: een stille ramp. Dat Serious Request in 2010 het grootste multimediale event was.

 

De getallen vliegen ons om de oren.

 

Resultaat Leen je vrienden uit #sr10 #hyvesResultaat Leen je vrienden uit #sr10 #hyvesResultaat #sr10 #hyves

 

 

 

 

Meeste opvallende getal voor mij: er zijn in totaal 100.000 mensen die een van de acties of meerdere acties doen online – dat getal groeit elk jaar en vaak via een verdubbeling. Dat zijn groeicijfers waarvan het CPB zou smullen ;-) .

 

Hyves en social radio

 

Vanaf 2007 is er voor de actie een intensieve samenwerking (of zoals Jeroen het noemt; een partnership) met Hyves. Zo werd er in 2008 een donatietool via Hyves aangeboden, waarvoor je een plaat kon aanvragen via Hyves . Ook werd in 2007 voor de eerste keer twitter ingezet. In 2010 in Eindhoven werd Hyve5 gelanceerd, en het begrip Social Radio.

 

Lukas Pauka (conceptmanager bij Hyves, @lukaspauka) legt uit. Hyves wilde naamsbekendheid vergroten door mee te doen aan dit goede doel, en heeft daarom ‘om niet’ de actieve medewerking verleend aan een Hyves-campagne voor Serious Request. Ze hebben in 2010 o.a. daarom de Hyve5 actie bedacht, waarmee je een plaat kon aanvragen door te doneren en elke dag om 5 uur werd een van die platen uitgezonden en werd de inzender van die plaat op de radio gevraagd naar het verhaal achter de plaat. Gedachte: hadden we niet altijd al ‘social’ radio? Je kan toch al platen aanvragen door te bellen, te sms’en etc. ….? Is dat dan niet social? Blijkbaar niet ;-) .

 

Behalve de Hyve5 en de donatietool (met geïntegreerde betaalmodule met een lagere donatiedrempel dan bij het Rode Kruis) is de campagne vervolmaakt met  redactionele uitingen (dat was mogelijk omdat het geen commerciële actie is), skin-pimps, deze delen, tell-a-friend, ‘official donor’-stempel op je profiel, delen welke plaat je hebt aangevraagd, etc. met als doel om zoveel mogelijk alles wat je doet te verspreiden aan al je vrienden en zo op de homepage te laten weten dat je de actie steunt. De resultaten van dit deel van de actie waren volgens Hyves heel goed te noemen: er zijn in 2010 meer dan 33.000 platen aangevraagd via Hyves.

 

Lessons learned

 

De 3fm Serious Request Hyve heeft een centrale rol in de campagne gespeeld. Maar het kan altijd beter. Zo wordt het minimum donatiebedrag verhoogd in 2011, kun je gaan betalen via een machtiging en wordt de betaalmodule geoptimaliseerd. De nieuwe hyve is een doorvertaling van de Serious Request website, lean & mean, om de herkenning en het vertrouwen te vergroten.

 

Het succes van de actie is zeker goed geweest voor de interne PR. Volgens Jeroen is de aandacht voor social media binnen het Rode Kruis toegenomen, op een goede manier. Maar Jeroen geeft ook aan dat het in 2010 een echt leerproject was voor het Rode Kruis (‘we doen maar wat, we proberen het uit’). Zo heeft hij geleerd verwachtingen te managen en aanpassingen te doen gedurende het traject: op grond van feedback van mensen zijn er bijvoorbeeld meerdere verschillende berichten per dag gepost in plaats van steeds dezelfde - anders krijg je in timeline 6 x zelfde unieke bericht op een dag. De groeicurve van vrienden, het effect van oproepen op de radio door bijv. Giel. En boven alles: de relatie met je leveranciers. Jeroen heeft heel erg op hen vertrouwd. De vraag rees echter wel in de zaal of hij op de juiste leveranciers vertrouwt; of dat de ‘right people for the job’ zijn.

 

En nu?

 

In 2011 staat het Glazen Huis in Leiden en worden ook organisatorisch een paar dingen anders aangepakt. De redactie en de ‘sociale dienst’ van SR11 wordt geïntegreerd, waardoor er hopelijk nog meer de dialoog kan worden aangegaan op Facebook, twitter en Hyves.

 

Natuurlijk staan de sites van zowel het Rode kruis als 3fm in de actieperiode helemaal in het teken van Serious Request. Je kan via beide sites niet alleen zelf een actie organiseren, maar ook een hulppakket sturen, een donatie doen, een plaat aanvragen etc. Dit jaar is er ook een mobiele site en plaataanvraagmodule en een overzicht van alle acties die lopen, via Google maps.

 

Op de vraag of ze ook ‘iets met Facebook gaan doen’, wordt uit de zaal geroepen dat dat misschien vloeken in de kerk is; we zitten tenslotte bij Hyves. Maar de aanwezige Hyves-medewerkers zijn zeer snel om op te merken dat Facebook en Hyves complementair zijn aan elkaar; het gaat vaak om andere  doelgroepen. Het antwoord van Jeroen is dan ook ‘ja’, dit jaar zal, net als vorig jaar, ook Facebook onderdeel van de campagne zijn.

 

In 2011 gaan ze al een week tevoren van start met ‘seeden’. Giftgevers worden in januari/ februari bedankt en later in het jaar wordt dan verteld wat er met dit geld gebeurd is. Zo creëer je meerdere contactmomenten per jaar en daarmee bewustwording en betrokkenheid.  Het online kanaal wordt op deze manier voorlopig alleen communicatief inzet, niet als wervingskanaal voor het Rode Kruis. Uitgangspunt daarbij is dat zij niet het risico willen lopen op negatieve publiciteit en bovendien de resources er niet voor hebben.

 

serious request homepage

 

Crowdfunding door crowdsourcing

 

Het leukste aan de hele avond vond ik eigenlijk het vervolg ná die avond. In gesprek met enkele andere bezoekers zoals @Anneli, @BasPlas e.a. verbaasde ik mij over het feit dat dit als een casus werd gepresenteerd, in plaats van een workshop of brainstorm te houden met de zaal over hoe het Rode Kruis sociale media optimaal kan inzetten voor het doel. Er zat een zaal vol met social media adepts, waarvan voor zeker de helft dit dagelijkse kost is. Waarom hun kennis niet (eenmalig) benutten om een goed doel te steunen? Uit navraag bij de organisatie van @SMCAmsterdam bleek dat eerdere pogingen om zoiets te organiseren te weinig bezoekers opleverde, maar dat we ons vrij moesten voelen om contact te leggen of houden met het Rode Kruis. Daarom zitten Anneli, Sebastiaan en ondergetekende met nog een aantal anderen uit ons netwerk 1 december met Jeroen en eventuele collega’s van het Rode Kruis om tafel om hen te helpen met tips, trucs en wellicht ook acties om de sociale media campagne van deze actie voor hen zo optimaal mogelijk in te richten.

 

Mijn ideeën daarover vormen zich al een beetje: als je bijvoorbeeld niet zoveel resources hebt, waarom dan niet je vrijwilligers inzetten? Het hen zo makkelijk mogelijk maken om ook ‘het woord’ te verspreiden en hun eigen netwerk actief te gebruiken ten faveure van de actie? Welke tooling kan het Rode kruis daarbij het beste ondersteunen en hoe kunnen we dat handig inrichten of gratis (of tegen geringe kosten) verkrijgen? Samen hebben we een enorme bult kennis en kunde die het Rode Kruis tot die volgende stap kan brengen naar een succesvolle inzet van sociale media.

 

Daarom was dit voor mij een SMC Amsterdam bijeenkomst die inhoudelijk voor mij niet zo sterk of nieuw was, maar waarvan ik reikhalzend uitkijk naar de follow-up. Gaaf om zo bij een dergelijke casus betrokken te kunnen zijn.

Hoort bij: communicatie, crossmedia, nieuws, social media - Tags: , , , , ,

1.823 views  |  1 reacties