Het e-book dilemma

Het frustreerde me weer enorm, afgelopen week. Kluun promootte in DWDD zijn nieuwe boek ‘Haantjes‘ en reclame-gevoelig als ik ben, ging ik meteen kijken of ik Haantjes op mijn Sony eReader kon zetten. Helaas.

Het kreng is alleen maar als fysiek boek te bestellen (paperback ook nog), maar nog altijd niet als ebook. Mijn verontwaardigde tweets, ook aan het adres van Bol.com en Kluun zelf, leverde geen reacties op. Toen Peter Luit via twitter vroeg om input voor een weekendoverpeinzing, schoot ik meteen mijn frustratie erin:

‘@peterluit Waarom ebooks in hemelsnaam niet tegelijk (of eerder) dan fysieke boeken uitkomen!! (eigen frustratie en snap er niks van)’.

Peter legt geduldig uit dat uitgevers met DRM (beveiliging) en verschillende soorten eReaders worstelen. OK, dat snap ik, maar waarom kunnen sommige auteurs (en uitgevers) het wel, en laten grote en moderne namen als Kluun het afweten?

Weet je wat er namelijk gebeurt? Ik kan hem niet op de eReader aanschaffen, vergeet het boek, en koop het vervolgens helemaal nooit meer. Een papieren versie koop ik niet want ik heb nu eenmaal niet voor niks een eReader. Dus wacht ik op de elektronische versie, die in de vergetelheid dreigt te verdwijnen tot Bol.com hem in de aanbieding doet. Vind je het logisch dat ebooks (nog) niet rendabel zijn (volgens uitgevers dan). Ze zijn heel eenvoudig rendabel te maken volgens mij.

Want ik zie er nog een onlogisch aspect in: van eReader eigenaren mogen we verwachten dat zij over het algemeen voorop lopen in het gebruik van social media. Laat ze als eerste dit soort boeken lezen, geef ze desnoods de primeur. Zij zorgen voor veel promotie en buzz rondom je boek en je merk. Heb je ook geen dure offline campagnes meer nodig.

Maar goed, het zal mijn beperkte geest wel zijn. Die alleen maar lekker op zondagmiddag Kluun wil lezen.

Hoort bij: crossmedia, nieuws, persoonlijk - Tags: , , , ,

2.128 views  |  0 reactie