Zorgt de iPad voor de wederopstanding van het magazine?

Ik heb sinds een paar weken een iPad in handen en als je dan toch aan het ‘vegen’ bent op dat apparaat, ga je ook eens kijken wat er gratis te lezen is en wat er nu zo bijzonder of handig is aan deze tablet als het gaat om het browsen en lezen. Tegelijk ging er op twitter een buzz over Flipboard en verscheen de eerste ‘Daily <twitternaam>‘ in mijn tijdslijn. Hebben we na de korte FaceBook-, Hyves-, twitter- en LinkedIn-berichten toch weer behoefte aan een mooie visuele vorm waarin we ons leesvoer kunnen behappen, of willen we eigenlijk gewoon weer terug naar de ‘oude’ vorm van lezen, overzichtelijk verzameld in een magazine? Of ligt er een prijsstrategie aan ten grondslag? Ik hoop voor betrokken partijen van niet, want vandaag las ik dat een online magazine meer kost dan een offline exemplaar. Tot zover de efficiencyslag :-) .

flipboard

Flipboard verwerkt de activiteiten, posts, tweets van je online netwerk in een ‘social magazine’ voor de iPad waar je letterlijk doorheen kan bladeren. Paper.li maakt een dagelijkse online ‘krant’ van alle berichten en links die je tweeps hebben gepost. Je twitter-krant, zogezegd. Natuurlijk, het uitbrengen van die krant zegt iets over jou en de mensen die jij volgt en om een of andere reden dus interessant vind. Ja, mensen willen graag delen, laten zien wie er in hun sociale netwerk zit en wat hen bezighoudt. En mensen zijn inmiddels gewend aan een hoge mate van personalisatie. Maar waar komt  die drang vandaan om dat allemaal in een magazine of krant te vatten?

Een tijdschrift is een plek waar de lezer informatie vindt over een bepaald onderwerp wat hem interesseert. Op allerlei verschillende manieren wordt de informatie aangeboden, maar het gaat meestal om informatie die over je hobby gaat, over onderwerpen die je leuk vindt omdat je een vrouw of man bent, in een bepaald vakgebied werkzaam bent, wat dan ook. Verzameld op 1 handzame plek: een papieren blad, wat je vast kan houden.

Je sociale en online netwerk bevindt zich op vele plekken. Op twitter, tussen je FaceBookvrienden, in LinkedIn discussies; overal en nergens. Je klikt, scrollt, leest, opent een nieuwe tab in je browser; hap-snap schraap je zo informatie bij elkaar. Of het nu om vakinformatie gaat of privé-aangelegenheden, alles loopt door elkaar.

Maar er is een nieuwe vorm waarin we het aloude tijdschrift kunnen gieten, die interactiviteit, bewegend beeld etc. mogelijk maakt, waar de vertrouwde papieren versie moet volstaan met een uitgetypte url onder een artikel. Een vorm die de informatie van een of meerdere online plekken verzamelt in 1 mooi vormgegeven en aantrekkelijk tijdschrift. Waar je, letterlijk in het geval van Flipboard, doorheen kan bladeren en die je kunt vasthouden.

Is de iPad de reden van de opkomst van allerlei magazine-achtige initiatieven? Of waren die initiatieven er al en is de iPad slechts een tool om die wens in praktijk om te zetten? De komst van de iPad heeft in ieder geval de uitgeverswereld op zijn kop weten te zetten, omdat juist deze tablet mogelijk maakt wat deze uitgevers tot nu toe niet konden: een interactief magazine uitbrengen. Het magazine herleeft weer.

Hoort bij: crossmedia, personal branding & netwerken, social media - Tags: , , , ,

1.447 views  |  1 reacties