Crowdsourcend kraanwater promoten

Wel eens van De Dopper gehoord? Niet? Dan wordt het hoog tijd. Een ontzettend leuk en goed initiatief van Merijn Everaarts en de Harlem Legacy om kraanwater als dé dorstlesser te promoten en de afvalberg van plastic flesjes te verminderen. En ‘en passant’ ook mensen in ontwikkelingslanden te helpen aan veilig drinkwater, door de samenwerking met Simavi.

Via allerlei nieuwe, oude en social media wordt ruchtbaarheid gegeven aan dit initiatief.

Van flashmob tot iPhone app
Om De Dopper ook visueel te kunnen promoten, is er op 3 januari jl. als aftrap een flashmob georganiseerd in drie steden: Amsterdam, Utrecht en thuishaven Haarlem. Hierop kwamen honderden mensen af, al dan niet meedansend voor schoon drinkwater. De officiële en amateur-filmpjes daarvan vlogen vervolgens twitter en FaceBook over. De aandacht was getrokken.

Dansende menigte tijdens de flashmob in Haarlem

Dansende menigte tijdens de flashmob in Haarlem

Vervolgens is er via crowdsourcing opgeroepen om een übercool, hygiënisch, duurzaam flesje te ontwerpen dat in productie genomen kan worden en waar mensen mee gezien willen worden. De leden van de Harlem Legacy hebben gezamenlijk het beste ontwerp uitgekozen dat aan de voorwaarden voldeed. Er zijn vele prachtige inzendingen gedaan door talentvolle industriële ontwerpers, gewoon voor de eer en uit betrokkenheid.

De ingezonden ontwerpen voor het Dopper-flesje

De ingezonden ontwerpen voor het Dopper-flesje

De Dopper presenteert samen met actrice Monique van der Werff op wereldwaterdag (22 maart) om 13:00 in café XO in Haarlem de winnaar.
Een videoreportage is natuurlijk daarna in hoge resolutie te downloaden op 22 maart vanaf 15.30 uur via een link op http://www.dedopper.nl.
Het winnende ontwerp, dat (heel verrassend :-) ) de Dopper zal heten, moet deze zomer al te koop zijn in heel Nederland.

Maar wat is een flesje zonder water? Als je mensen wil stimuleren om kraanwater te drinken in plaats van duur en milieubelastend bronwater uit flesjes, moet je het hen makkelijk maken de flesjes te vullen, waar ze ook zijn. Daarom is er de speciaal ontwikkelde Dopper-app waarmee je locaties kunt vinden waar je gratis kraanwater kunt tappen - van horecagelegenheden tot publieke waterpunten. Deze wordt ook tijdens wereldwaterdag gelanceerd. De Dopper-app is net als kraanwater gratis, maar er zit een knop op om heel eenvoudig te doneren aan Simavi. Natuurlijk hoopt de Dopper dat heel veel gebruikers die knop zullen gebruiken :-) .

Via twitter, FaceBook, LinkedIn en natuurlijk de eigen siteworden geïnteresseerden op de hoogte gehouden van de voortgang, activiteiten en het wel en wee van het project.

Na de flashmob werd de deelnemers gevraagd symbolisch hun plastic waterflesje bij het afval te zetten

Na de flashmob werd de deelnemers gevraagd symbolisch hun plastic waterflesje bij het afval te zetten

Het initiatief
Buro Mereaux – onderdeel van de Harlem Legacy. Harlem Legacy (een samenwerking van kleine ondernemers in de communicatieve en media-sector) ontwikkelde de Dopper site, flashmobs en de filmpjes daarvan, een iPhone app, social media advies en andere activiteiten om zoveel mogelijk aandacht en mooie ontwerpen voor Dopper te krijgen.

Waarom?

  1. Kraanwater moet ons default-drankje worden
    Kraanwater is calorieloos, duurzaam en zuiver. Een glas water uit de kraan lest je dorst voor 100% met 0 calorieën voor ongeveer 0,0003 cent. Kraanwater is heel zuiver, het moet zelfs aan strengere eisen voldoen dan mineraalwater.
  2. Dopper verkleint de plastic berg
    Er worden per dag, alleen al in Nederland, minimaal 500.000 waterflesjes weggegooid. Ze belanden op de vuilnisbelt, maar ook op straat of in de zee. Er drijft een eiland aan plastic afval in de oceanen ter grootte van Frankrijk en Spanje. Daar komt nog bij, dat er voor 1 flesje water nog eens 1 liter water en een kwart liter olie nodig is.
  3. De bestaande flesjes zijn… mwâh
    Je kunt natuurlijk een glas gebruiken en telkens omspoelen. Maar on the go is dat niet echt handig. Of een wegwerpflesje telkens hervullen. Maar dat is niet heel fris en ze worden ook snel een beetje smoezelig. Dopper biedt hét ideale flesje om mee te nemen, waar je ook nog eens mee gezien wilt worden.

Redenen genoeg om mee te doen, lijkt me. Verspreid het woord, deel en doe mee!

Hoort bij: communicatie, crossmedia, marketing, social media - Tags: , , , , ,

2.808 views  |  2 reacties