Reisbranche: innovatief of traditioneel?

Onderstaand verslag van de Emerce Insights Travel&Tourism is ook te vinden op Frankwatching als één deel in een serie van twee (deel 2 is geschreven door Anneriek Poelman, JungleMinds).

Op 11 december jl. vond op de 18e verdieping in de IJ-toren in Amsterdam de Emerce Insight Travel & Tourism 2008 plaats. Met zo’n 100 mensen uit de reisbranche werden met prachtig uitzicht over -een helaas grijs- Amsterdam de hele dag ervaringen, innovaties en best practices gedeeld.

Een impressie van deze dag vanuit mijn point of view.

Het is een grillige branche als het om e-activiteiten gaat. Hoewel de reisbranche als een van de eersten op internet zijn producten ging verkopen, is het een wat traditionele (vecht)markt waarin de spagaat tussen innovaties en blijven doen waar je goed in bent, in mijn optiek enorm groot is. Ontwikkelingen zoals video-reviewing en het gebruik van mobieltjes, verdienden een plek op deze dag waarop die spagaat meer dan eens duidelijk wordt. Waar blijft de innovatie en de functionaliteit?

Hoe hangt de vlag er nu bij?
Joost de Valk en Ton Wesseling van OrangeValley (online rendement maximalisatie) hebben op verzoek van Emerce voor deze dag een Expert Review gedaan van een viertal reissites: Kras, Neckerman, Arke en D-reizen. Zij beoordeelden deze sites op usability, functionality, presence en persuasion. De in mijn ogen schokkende uitkomsten waren dat ze het geen van vieren goed doen.


Zo is het intern zoeken (binnen de site dus) een drama en de interactie op de sites nihil. Er wordt te weinig open gestaan voor reviews (alleen D-reizen heeft een samenwerking met Zoover) en als ik een leuke reis of omschrijving wil delen op mijn blog of Hyves, wordt me dat onmogelijk gemaakt door niet te kunnen linken naar het betreffende onderdeel. Reisorganisaties mengen zich ook niet (actief) op forums zoals Tros Radar. In deze tijd kun je echter niet passief af zitten wachten tot de klant met een wens of klacht naar je toe komt maar moet je proactief acteren en daar zijn waar je klant is.
OrangeValley stelt zich ten doel om hun klanten te helpen de salesfunnel aan het uiteinde breder te maken, zodat de bezoekers die op je site komen, meer kopen.

Video-reviews: web 3.0
Zo legt Corly Bedacht van Tripr.tv ons uit waarom we bijvoorbeeld gebruik zouden moeten maken van video’s als review-tool. Het is moeilijk in tekst de sfeer te pakken en in een context te plaatsen. Video kan dat wel. En dat is wat Tripr.tv doet: een video-community bieden met user generated hotel video’s. Een soort YouTube voor de hotelbranche – want na de review gezien te hebben kun je natuurlijk dit hotel boeken via de affiliate met EasytoBook.
Dit betaalt zich onmiddellijk uit in hogere conversies: videoreviews leveren 200% hogere conversies op (een bekend cijfer in de online marketingwereld), en de (sales)funnel is breder; meer bezoekers gaan verder/dieper.
Op vragen uit de zaal of er ook professionele filmpjes van hotels toegelaten worden, geeft Bedacht aan dat ze dat wel doen, maar NAAST de user generated video’s.

De angst voor ‘rotzooi’ tussen de reviews wordt door Bedacht in de kiem gesmoord en horen we de rest van de dag ook nog een paar keer:  de kwaliteit van de reviews is relatief hoog, mede doordat er goede instructies worden gegeven. Er valt maar zo’n 2-5% uit. Mensen geven blijkbaar graag hun (positieve) mening en funderen deze.

GSM als reisgids en tolk
Sander Munsterman van xs2theworld legt uit waarom we niet om het inzetten van mobiel heen kunnen. De GSM bereikt mensen waar andere media niet komen en wordt ook het meest ‘gemist’ als deze vergeten is. Er zijn 3,4 biljoen gsm’s op de wereld, en dat is  meer dan het aantal tv’s en auto’s bij elkaar. De GSM is nu officieel het 7e massamediakanaal (na internet op plaats 6).
De applicatie van xs2theworld (op de mobiel te downloaden via internet, kabel, sms of bluetooth bijvoorbeeld) biedt een reisgids incl. video’s, maar ook met gesproken woord (incl. tolk!). Wat erg handig is als je in China de menukaart wilt vragen – let your mobile do the talking. Dit kan ingezet worden op beurzen, in musea, maar ook als evenementengids of gids tijdens de Olympische Spelen of voor een skigebied.

De vraag waarom consumenten niet via hun mobiel een reis of hotel ook echt boeken, blijft onbeantwoord. Ligt dat niet gewoon aan het feit dat pagina’s niet goed geschikt worden gemaakt voor het bekijken via een mobiel, en de site geen snelle zoek- en boekmachine heeft die weergave op mobiel ondersteunt?

Frustraties tijdens het online zoeken en boeken
Nils Rooijmans van Aggregate BV neemt ons op interactieve en meeslepende wijze mee in zijn frustrerende en tijdrovende (online) zoektocht naar een wintersportvakantie met 8 vrienden. Als je al vooraf precies weet wat je wilt (wat maar weinig mensen weten als ze een vakantie gaan zoeken en boeken), dan wordt het je onmogelijk gemaakt om dit makkelijk te vinden. Zoeken via Google en binnen sites levert geen of onwenselijke resultaten op, reviews moet je op andere sites opzoeken en dat ene leuke chaletje kan niet online geboekt worden.
Zijn frustratie wordt alom in de zaal herkend zo te horen, wat me reden te meer lijkt om daar dan heel snel wat aan te doen. Waarom gebeurt dat dan niet?
Uiteraard biedt Rooijmans de oplossing; hij wil met zijn Smart Aggregator (geen site) een platform bieden waar je op eenvoudige en snelle manier tot je keuze kan komen op een intuïtieve wijze. Deze fungeert slechts als ‘verkeerstoren’ en niet als boekingssite.

Startup Pitch Stop
Ook was er een pitch georganiseerd voor startups in de branche. De rode lijn in deze korte pitches was wat mij betreft het sociale aspect van het reizen: veel initiatieven waren gericht op het reviewen en delen van hotspots, om daarmee bepaalde klantgroepen in de reisbranche beter te bereiken en te bedienen.
De jury verkoos Youropi.com tot de winnaar (prijs: de eer). Deze site biedt de eerste online stadsgids van NL, waarin eigen redactie wordt gecombineerd met user-generated content. Stel vervolgens je eigen stadsgids samen met die onderdelen die jij interessant vindt, en print deze eventueel ook uit.
Een interessant businessmodel, omdat dit niet alleen volledig customized kan worden (en Libelle dit bijvoorbeeld kan aanbieden aan haar lezers), maar ook omdat er een deal is gesloten met organisaties die voordeelcoupons aanbieden en je kunt zelfs direct boeken.

Andere pitchers waren Propperbox, Traveldodo (internationale travelcommunity), Vakantiegangers.nl (online reizen delen met vrienden), Tripessentials (intelligente travelservice) en Veilingvandedag.nl (het veilen van een 1 arrangement per dag).

Kortom: op de vraag ‘Waar blijft de innovatie en de functionaliteit?’ is mijn conclusie dat de functionaliteit achterblijft (maar dat is niet alleen in deze branche het geval) en dat de innovaties er wel zijn maar slechts mondjesmaat door de branche worden overgenomen. Men hangt nog erg aan SEO en SEA maar optimaliseert zelfs dat niet, terwijl de technieken er wel al zijn (denk aan het verhaal van Rooijmans).

De presentaties en foto’s van alle sprekers vind je hier.

Hoort bij: e-commerce, marketing, web2.0 - Tags: , , ,

2.663 views  |  1 reacties